رنگ زرد دندان از چیست

می 12, 2019 by hebrahimi0

رنگ زرد دندان خبر میدهد از…

 

شاید شما از بدرنگی دندان‌هایتان ناراضی باشید یا حتی مایل باشید برای داشتن یك چهره زیباتر، دندان‌های سفیدتری داشته باشید. معمولا رنگ دندان‌های هر فرد با رنگ پوست او هماهنگی دارد. اگر به چهره یك سیاهپوست نگاه كنید، امكان دارد دندان‌های او خیلی سفید به نظر شما بیاید ولی حقیقت این است كه زمینه تیره و سیاه‌پوست او ایجاد خطای دید می‌كند و موجب می‌شود دندان‌هایش سفیدتر به نظر بیاید.

اگر شما از رنگ دندان‌هایتان ناراحت هستید و به نظرتان زرد یا قهوه‌ای هستند، اول باید علت این تغییرات را از میان عوامل زیر پیدا كنید تا بعد درباره سفیدكردن دندان‌هایتان صحبت كنیم.

ژنتیك

 

بعضی افراد به صورت ژنتیكی، دندان‌های روشنی دارند ولی برخی دیگر دندان‌هایشان ته رنگِ زرد یا قهوه‌ای دارد. بنابراین اولین قدم این است كه رنگ دندان‌های خانواده‌تان را بررسی كنید و متوجه شوید این تفاوت رنگ  ارثی است یادلیل دیگری دارد.

 

سن وسال

 

بالارفتن سن، یكی از دلایل شایع تغییر رنگ دندان‌هاست. با گذشت زمان، مینای دندان سایش می‌یابد و رنگ زرد عاج از ورای آن بیشتر خود را نشان می‌دهد و به همین دلیل است كه سالمندان، دندان‌های زردتری دارند.
غذاها، نوشیدنی‌ها، سیگار و نوشیدن زیاد قهوه و چای از علت های  اصلی بدرنگی دندان‌هاست. اگر شما عادت دارید كه در طول روز زیاد سیگار بكشید، باید منتظر تغییر رنگ دندان‌هایتان باشید. مصرف نوشابه‌های گازدار سیاه و زرد نیز به مرور زمان می‌تواند دندان‌های شما را بدرنگ كند.
سفید كردن دندان‌ها، روشی است كه با استفاده از آن، رنگ زرد یا قهوه‌ای دندان‌ها را از بین می‌برند و دندان‌ها سفید و براق می‌شوند و شما لبخندی درخشان خواهید داشت. روش‌های متفاوتی برای سفید‌كردن دندان‌ها وجود دارد؛ از سفید‌كردن دندان‌ها به وسیله مواد شیمیایی گرفته تا استفاده از اسیدهای ضعیف و لیزر. گاهی اوقات ممكن است دندان‌پزشك با استفاده از ابزار خاصی، سطح دندان را سایش دهد و تغییر رنگ‌های سطحی دندان‌های شما را از بین ببرد ولی آنچه بیش از سایر این روش‌ها طرفدار دارد، سفید‌كردن دندان‌ها با مواد شیمیایی است. سفید‌كردن دندان‌ها ممكن است كاملا در مطب دندان‌پزشكی انجام شود یا اینكه دندانپزشك، وسایل و موادی را در اختیار شما بگذارد تا خودتان در منزل، دندان‌هایتان را سفید كنید. بسیاری از افراد، تكنیك سفید‌كردن دندان‌ها در خانه را ترجیح می‌دهند چون دیگر مجبور نیستند چندین جلسه به دندان‌پزشك مراجعه كنند.

 

لیزر

 

یك قدم تا سفیدشدن دندان‌ها… اگر می‌خواهید در یك جلسه دندان‌هایتان را سفید كنید، باید با استفاده از لیزر این كار را انجام دهید. لیزر، انرژی زیادی را به مواد سفیدكننده وارد خواهد آورد و موجب می‌شود فعالیت سفیدكنندگی این مواد تسریع شده و خیلی زود مواد رنگی از روی دندان‌های شما پاك شود. البته ممكن است بسته به شدت بدرنگی دندان‌های شما، این جلسه مدت زمان كوتاه یا طولانی‌تری داشته باشد. سفید‌كردن دندان‌ها با لیزر، معمولاً گران‌تر از سایر روش‌های سفید‌كردن دندان‌هاست ولی در مقابل، شما در مدت زمان كوتاهی، لبخندی سفید و براق خواهید داشت. لازم است حرارت حاصل از این لیزرها به گونه‌ای تنظیم شود كه موجب آسیب به دندان‌ها نشده و حتما از محافظ‌های چشم، استفاده گردد.

اول ترمیم پوسیدگی دوم سفید كردن

 

اگر دندان‌هایتان پوسیده باشد یا ترمیم‌های قبلی دندان‌هایتان، ترك و نشتی داشته باشد، پس از سفید كردن دندان‌هایتان، دچار حساسیت دندانی می‌شوید. بنابراین اول باید پوسیدگی‌ دندان‌هایتان را ترمیم كرده و سپس دندان‌هایتان را سفید كنید.

 

روشهای مختلف سفید کردن دندان

 

سفید کردن، نوعی دکلره کردن است که با استفاده از عوامل اکسیدکننده انجام می‌گیرد. مهم نیست که با چه روشی این عمل انجام می‌شود. در هر حال هدف این است که اجزاء فعال ماده بر دندان اعمال گردند تا بخش‌هایی از بافت دندانی بی‌رنگ شده یا ذرات دارای رنگ، داخل نسوج دندانی جدا و بی‌رنگ شوند.
در مراحل اولیه، فرآیند سفیدسازی حلقه‌های کربنی شدیداً رنگدانه پذیرفته را باز و آن‌ها را تبدیل به زنجیره‌هایی می‌نماید که سبک‌تر و از نظر رنگی روشن‌ترند و ترکیبات دارای پیوندهای دوگانه کربنی (زرد رنگ) مبدل به گروه‌های هیدروکسی (عموما فاقد رنگ) می‌گردند. سفید کردن آن قدر ادامه می‌یابد که تمامی رنگدانه‌های اولیه اساساً فاقد رنگ شوند. سفید سازی نه تنها، بد رنگی‌ها را از داخل دندان بر می‌دارد، بلکه رنگ ذاتی خود عاج را تغییر داده و روشن‌تر می‌نماید.
در سفید کردن دندان‌های زنده یک روش سفید کردن در خانه است که به کمک دندانپزشک انجام می‌گیرد. نحوه این درمان بدین گونه است که پس از تشخیص دندانپزشک مبنی بر این که رنگی‌ها را می‌توان بدین روش از بین برد، ابتدا دندانپزشک از کل فک بیمار یک قالب تهیه می کند و آن را به لابراتوار می‌فرستد.
در لابراتوار برای دندان‌های شخص یک کاور یا قالب پلاستیکی نرم و شفاف با ضخامت خیلی اندک ساخته می‌شود که تقریبا تا ۲-۳ میلیمتری لثه‌ها گسترش دارد. سپس این قالب شفاف در دهان بیمار امتحان می‌شود که نشستِ آن روی دندان‌ها به بهترین شکل انجام گیرد. قالب به همراه ماده مخصوص سفید کردن به بیمار داده می‌شود تا بین ۲ تا ۶ ساعت در روز از این مواد بر روی دندان‌ها استفاده کند. هنگام استفاده از مواد بلیچینگ باید دقت شود که این مواد سوزاننده هستند و به پوست دست یا مخاط دهان و لثه‌ها آسیب جدی وارد می‌کند.
پس مقدار استفاده از این مواد باید کنترل‌شده باشد تا  آسیبی به لثه‌های مجاور نرساند. در صورتی که طی پروسه سفید کردن، دندان‌ها دچار حساسیت می شوند، به مدت یکی دو روز این عمل قطع شده و سپس ادامه یابد. این عمل بایددر دو هفته به نتیجه برسد و ادامه دادن آن چندان سودمند نیست.
ماندگاری سفیدی دندان‌ها دائمی نیست و احتمال برگشت آن پس از ۳ تا ۵ سال هست که می‌توان با تکرار این درمان به نتیجه مطلوب رسید. هر چند این درمان ماندگاری چندین ساله ندارد اما به دلیل محافظه‌کارانه بودن و عدم آسیب جدی به ساختمان دندان، همچنین عدم نیاز به تراش سطح مینای دندان هم از نظر دندانپزشکان، هم از طرف بیماران بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.
روش‌های دیگر سفید کردن که با سرعت بیشتری انجام می‌گیرد در مطب و توسط دندانپزشک انجام می‌شود. در مطب ماده سفیدکننده روی دندان‌ها قرار داده می‌شود و با نور یا حرارت فعال می‌گردد. زمان آن بسته به نوع تغییر رنگ و ماده مورد استفاده متفاوت است اما بیمار در یک جلسه به طور محسوس بهبود رنگ دندان را احساس می‌کند.
پروسه سفید کردن دندان‌ها با استفاده از لیزر هم اخیراً در دندانپزشکی زیبایی، جایگاه خاصی پیدا کرده است که در صورت در دسترس بودن تجهیزات لیزری این عمل هم با سرعت بیشتر و آسیب کمتر به ساختمان دندان‌ها انجام می‌گیرد و نتایج بسیار خوبی را به همراه دارد.
از جمله روش‌های دیگر برای سفید کردن دندان‌ها استفاده از نوارهای سفیدکننده دندان است که به صورت موقت روی دندان‌ها چشبانده می‌شود و طی یک پروسه کند تا حدودی رنگ دندان‌ها را روشن می‌کند. این نوارها بیشتر جنبه تجاری داشته اما در هر صورت قبل از استفاده حتماً بایستی با دندانپزشک هماهنگی لازم انجام گیرد.
کلیه مواد و روش‌هایی که گفته شده باعث بهبود تغییر رنگ‌های داخلی دندان می‌شوند اما تغییر رنگ‌های خارجی دندان که تحت عنوان Stain نام گذاری شده‌اند را می‌توان به راحتی با استفاده از خمیرهای مخصوص و عمل بُرساژ از سطح دندان حذف کرد تا جایی که رنگ طبیعی دندان آشکار شود. این رنگ‌ها بیشتر در ناحیه طوق دندان و در افرادی که از چای یا قهوه زیاد استفاده می‌کنند و بهداشت دهان مناسب و صحیحی ندارند، دیده می‌شود.
به یاد داشته باشیم، مراجعه به دندانپزشک به تشخیص مشکلات دهانی کمک می‌کند و باعث می‌شود که احتمال پیچیده‌تر شدن این مشکلات به حداقل برسد

hebrahimi

    زمان مراجعه توسط مسئول بخش تلفنی به شما اطلاع داده می شود.

    لوگو اینماد

    تمامی حقوق برای کلینیک دکتر مینا محفوظ است 2019 – طراح HADI