سال نو در کشورهای مختلف

آوریل 17, 2019 by hebrahimi0

سال نو در کشورهای مختلف

آیا می دانستید که تقویم سنتی اکثر کشورهای جنوب شرقی آسیا ،یک تقویم قمری است؟ اگر می خواهید با رسوم و جشن های سال نو در چند کشور دنیا آشنا شوید این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

در جهان امروز تقویم‌های مختلفی وجود دارد که بر اساس آنها در کشورهای مختلف، زمان آغاز سال جدید بر اساس آن مشخص می‌شود. معمولاً در تمامی نقاط جهان جشن سال نو پرطرفدارترین و مهمترین جشن و آغاز تعطیلات در هر کشور است.

 سال نو در چین

تقویم سنتی چینی یک نوع تقویم قمری است که در آن با توجه به حرکت ماه به دور زمین ماه های سال تنظیم می شوند. این تقویم در چندین کشور دیگر در جنوب شرق آسیا مثل: کره ، ژاپن و ویتنام نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این تقویم روز شروع سال جدید چینی در تاریخی بین 21 ژانویه تا 20 فوریه اتفاق می افتد . در فرهنگ قدیمی و سنتی چین فصل بهار در تاریخ 4 فوریه آغاز می شود. نکته جالب در مورد این تقویم این است که به مانند تقویم ترکی- مغولی، از اسامی حیوانات به همان شکل برای نام گذاری سالها استفاده می شود. نکته جالب در مورد تعطیلات این است که معمولاً در این کشورها به غیر از روز عید، تنها 3 روز تعطیلی وجود دارد!!!

سال نو در اسکاتلند

کشور کوچک اسکاتلند که در جزیره بریتانیا قرار گرفته است ، کشوری خاص با آداب و سنن و تاریخی کهن است که در دنیا با آن شناخته می شود. آلات موسیقی بادی و مردان دامن پوش از جمله نشانه‌های مشخص فرهنگ و تمدن اسکاتلندی است که شهرتی جهانی دارد. عید سال نو که در روز اول ژانویه در این کشور آغاز می شود به اسم ” Hogmanay ” شناخته می شود که دارای ریشه فرانسوی است.

یکی از جالب‌ترین رسوم مردم اسکاتلند در شب سال نو مراسم ” اولین میهمان” است که با شروع روز جدید و دقایقی پس از نیمه شب آغاز می‌شود. در این مراسم‌، افراد مختلف سعی می‌کنند تا اولین شخصی باشند که از آستانه درب منزل دوست یا همسایه خود عبور می‌کند و در این میان به آنها هدایایی مثل غذا، نوشیدنی، نمک یا زغال داده می‌شود. اسکاتلندی‌ها معتقد هستند که اگر یک مرد مو مشکی اولین گذر کننده از درب منزل شما باشد خوش شانسی در آن سال نصیب شما خواهد شد.

سال نو در آلمان

در کشور آلمان مراسم اصلی سال نو در شب سال نو، ۳۱ دسامبر، برگزار می‌شود. آلمان‌ها هم به مانند ایرانیان در شب سال نو مقید به خوردن ماهی هستند و معتقدند که با این کار بدشانسی را از خود دور می‌کنند. امروزه در آلمان نه فقط در خانه ها بلکه حتی در رستوران‌ها نیز در شب سال نو ماهی سال نو سرو می شود. از دیگر سنتهای سال نو در آلمان آواز خوانی است.

در سنت‌های قدیم آلمانی آمده است که برای دور کردن شیاطین و بدی‌ها از خود در سال جدید باید در شب سال نو در کوچه‌ها بگردند و آواز بخوانند. این رسم هنوز هم در شهرهای کوچک و روستاهای آلمان به قوت خود باقی است و در شب سال نو بسیاری با حرکت در کوچه‌ها و خیابان‌ها به آواز خوانی مشغول می‌شوند.

سال نو در کانادا

طبق تقویم میلادی (گرگورین)  که در کانادا و بسیاری کشورها استفاده می‌شود، یکم ژانویه اولین روز سال نو است و در کلیه استان‌های کانادا تعطیل می‌باشد. بیشتر مردم عصر 31  دسامبر را در میهمانی سپری می‌کنند وبه استقبال یکم ژانویه می‌روند. بسیاری از میهمانی‌ها در خانه افراد و یا در رستوران‌ها و کلوب‌ها برگزار می‌شود. البته در مناطق روستایی خصوصاً کبک (Quebec) بعضی افراد در گروه‌هایی شبانه به ماهیگیری می‌پردازند و بعضی افرhد در این روز از مناظر طبیعی زمستان کانادا استفاده می‌کنند. یکی از مهمترین نشانه‌های رسیدن روز سال نو خاموش کردن شومینه‌ها در نیمه شب 31  دسامبر است. درشهرهای بزرگ چون تورنتو و ونکوور نمایش‌های دیدنی شومینه‌ها بطور همگانی همراه با موسیقی برگزار می‌شود.

سال نو در ایران

و اما سال نو در ایران که نوروز خوانده می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین جشن‌های تاریخی است. بر اساس داستان‌ها نوروز روز برتری نور بر ظلمت و تاریکی است و قدمت این جشن به زمان جمشید شاه ، پادشاه افسانه‌ای ایران می‌رسد. ایرانیان از هزاران سال پیش با این مراسم در ارتباط بودند و آن را در تمامی اعصار و دوران‌ها گرامی داشته‌اند.

نوروز نه فقط در ایران و بلکه در کشورهای همسایه ایران مثل ترکیه‌، افغانستان‌، عراق‌، آذربایجان‌، ترکمنستان و تاجیسکتان و حتی چین نیز جشن گرفته می‌شود. مراسم نوروز که با آغاز بهار، در نخستین لحظه روز یکم فروردین (لحظه سال تحویل)شروع می‌شود، در ایران به مدت 13 روز ادامه دارد و نهایتاً در روز 13 فروردین (سیزده به در) به پایان می‌رسد. در طول ایام نوروز پهن کردن سفره هفت سین، دید و بازدید، عیدی دادن و گرفتن، مسافرت کردن و بسیاری اعلام دیگر انجام می‌شوند که هر کدام از آنها به عنوان رسوم سال نو شناخته می‌شوند. در فصل‌نامه بعدی درباره نوروز ، آیین‌های باستانی و رسوم آن به طور مفصل خواهیم گفت.

hebrahimi

    زمان مراجعه توسط مسئول بخش تلفنی به شما اطلاع داده می شود.

    لوگو اینماد

    تمامی حقوق برای کلینیک دکتر مینا محفوظ است 2019 – طراح HADI