مراقبت از دندان ها طی ماه های سرد

فوریه 19, 2020 by hebrahimi0

با سرد شدن هوا، الآن وقت مناسبی است که به دنبال لباس های گرم زمستانی، کلاه، شال گردن و دستکش بگردید و به مراقبت ویژه از دندان هایتان بپردازید. به یاد داشته باشید هوای سرد می تواند باعث بروز مشکلات دندانی گردد.

باید مراقب چه چیزهایی باشید؟

هوای سرد می تواند باعث بروز حساسیت های دندانی حتی در افرادی که دندان های حساسی ندارند، شود. این حساسیت می تواند از درجه متوسط تا درجه شدید باشد که در این حالت فرد قادر به خوردن و نوشیدن نمی باشد. هوای سرد می تواند افراد را مجبور کند که به صورت ناخودآگاه فک خود را محکم بگیرند و دندانهایشان را به هم بسایند.

این واکنش طبیعی بدن برای گرم ماندن در دماهای نزدیک به انجماد است. اگرچه این مشکل بزرگی نیست اما محکم نگاه داشتن فک در طولانی مدت، می تواند شما را به مطب دندانپزشک بکشاند.

 

برای تسکین این درد چه کار می توانید بکنید؟

اگر برایتان مقدور است در دماهای سرد، دم و بازدم را از طریق بینی انجام دهید به ویژه هنگامی که در فضای آزاد قرار دارید. تنفس در هوای بسیار سرد می تواند دندان های شما را حساس نماید. گونه ها، زبان و لب های شما در صورت بسته بودن دهان، می توانند دندان های شما را ایزوله نمایند. ما می دانیم که این کار در طی ماه های سرد به ویژه اگر سرما خورده باشید اصلا کار آسانی نیست.

راه کار دیگر استفاده از خمیردندان های مخصوص دندان های حساس می باشد. دندان پزشک می تواند بهترین خمیردندان موجود در بازار را به شما معرفی کند. وقتی سرمای هوا به صفر می رسد حتما دور گردن خود را با شال بپوشانید. با این کار یک مانع بین هوای سرد و دندان های خود ایجاد کرده اید.

 

چه موقع باید به دندان پزشک مراجعه نمود؟

اگر درد دندان هایتان بیشتر از یک هفته ادامه داشت، ما به شما پیشنهاد می کنیم حتما با دندان پزشکتان تماس بگیرید. دندان پزشک با معاینه دقیق، شما را از دلایل حساسیت بیش از حد دندان هایتان مطلع می نماید.

 

آیا باید دندان عقل را بکشیم؟

دندان پزشکتان به شما می گوید که باید دندان عقلتان را بکشید در حالیکه آنها اصلا درد نمی کنند و شما از خودتان می پرسید، چرا؟

این روزها، جراحی به منظور کشیدن دندان عقل کاملا متدوال شده است و تقریبا به صورت مسیری برای رسیدن به بزرگسالی درآمده است ، اگرچه همیشه هم ضروری نیست.

 

تاثیرات بازدارنده:

به یاد داشته باشید، اینکه دندان های عقلتان کار نمی کنند به این معنا نیست که مشکلی وجود ندارد . دندان ها می توانند گیر کنند یا به هم فشرده شوند و این یعنی امکان رویش طبیعی در فک برای آنها وجود ندارد.

شاید دهان شما بسیار کوچک است و فضای کافی برای رشد را در اختیار دندان ها قرار نمی دهد و یا دندان های عقل با زاویه نامناسب نسبت به سایر دندان ها در حال رشد هستند. و در صورتی که به دندان های همسایه فشاری وارد نمایند می توانند به آنها آسیب بزنند. برخی از دندان پزشک ها دندان های آسیاب سالم را می کشند تا از بروز مشکلات در آینده پیشگیری نمایند. با بالا رفتن سن، استخوان های درون دهانتان محکم تر شده و کشیدن دندان های عقل را مشکل تر می نماید. در صورت تاخیر، ممکن است با مشکلاتی بعد از عمل جراحی کشیدن دندان عقل مواجه شوید که می تواند شامل خونریزی شدید و شکستن دندان و یا حتی بی حسی و محدودیت های کمی در تکان دادن فک باشد. این عوارض می توانند برای چند روز ادامه داشته باشند و یا حتی تمام عمر گریبانگیر شما شوند.

 

چه موقع کشیدن دندان عقل لازم است؟

وقتی این دندان ها مشکلاتی ایجاد کرده اند و یا x- ray نشان می دهد که در ارتفاع کمی قرار گرفته اند ضروری است که جراحی دندان عقل انجام گیرد.

سایر دلایل کشیدن دندان عقل عبارتند از

  • آسیب رساندن به سایر دندان ها

دندان های آسیاب اضافی، با هل دادن سایر دندان ها، باعث بروز درد در دهان و مشکلات دندانی می شوند.

  • آسیب های فکی

اطراف دندان های جدید امکان تشکیل کیست وجود دارد و این کیست ها می توانند باعث ایجاد حفره در فک و آسیب به عصب شوند.

  • مشکلات سینوسی

مشکلات دندان عقل می تواند نهایتا منجربه درد سینوس، فشار و احتقان شود.

  • لثه های متورم

بافت های اطراف می توانند متورم شده و به سختی تمیز شوند .

  • پوسیدگی

لثه های متورم می توانند فضاهایی را بین دندان ها ایجاد نمایند که محیط مناسب برای رشد باکتری و تشکیل پوسیدگی را فراهم می آورد.

  • نظم دندان ها

دندانهای عقل نهفته می توانند نظم سایر دندانها را به هم بریزند و درمان ارتودنسی برای منظم ساختن سایر دندانها را اجتناب پذیر کنند.

دندانپزشک با مشاهده و بررسی شکا دهان شما و  وضعیت قرارگیری دندانهایتان تصمیم نهایی را خواهد گرفت. سن شما هم نقش مهمی ایفا خواهد کرد.

اگر هنوز در مورد کشیدن دندان عقلتان قانع نشده اید می توانید از دندانپزشک در مورد برداشتش از وضعیت دندانها یتان سوال نمایید. در بسیاری موارد، می توان چند ماهی صبر کرد و سپس تصمیم گرفت. اما اگر درد دارید و یا متوجه تورم و یا بوی بد درنزدیکی دندان های آسیاب خود هستید بهتر است شک و تردید را کنار بگذارید.

 

11 روش برای جلوگیری و کاهش تغییر رنگ دندان

چای، قهوه، نوشابه، سیگار، آب میوه های اسیدی و برخی از داروها و غذاهای حاوی رنگ دانه های قوی می توانند رنگ دندانهای شما را تغییر دهند. هیچ دندانی کاملا سفید نمی باشد و رنگ دندان در محدوده زرد کم رنگ تا زرد – قرمز کم رنگ قرار دارد. اما با بالا رفتن سن رنگ دندانها به تیره تر شدن متمایل می شود. به مرور زمان، سطح مینای دندان ترک خورده و سائیده می شود و عاج دندان آشکار می گردد که از @ کمتری برخوردار است و در نتیجه رنگ غذا را به خود جذب می کند. لکه های دندان باعث ایجاد پلاک و جرم بر روی سطح و بین دندانها می شوند.

آنتی بیوتیک ها، مشکلات گوارش و حتی تب می تواند رنگ دندانها را عوض کند. هر چه رنگ این لکه ها زردتر باشد تمیز کردنشان آسانتر است. پاک کردن لکه های قهوه ای تیره که می تواند ناشی از مصرف تتراسایکلین در دوران کودکی و زمان تشکیل دندانها باشد، کار بسیار سختی است.

خبر خوب اینکه بسیاری از لکه های دندانی که ناشی از مصرف چای، قهوه و سیگار می باشند با چندین بار تمیز کردن حرفه ای در مطب دندانپزشک، کاملا برطرف می شوند.

 

چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟

  • بعد از هر وعده غذایی مسواک بزنید.

مسواک زدن منظم و دائمی شانس ایجاد لکه های دندانی را از بین می برد. باید دقت کنید که حرکت مسواک باید به صورت مدور باشد نه به صورت جلووعقب بردن مسواک.

  • محل تجمع پرلک را شناسایی نمایید.

دهانتان را با محلول آشکارساز که دندانپزشک در اختیارتان قرار خواهد داد بشویید تا نشان دهد بعد از هر مسواک، پلاک ها در کجاها تجمع می نمایند. این نقاط همان جاهایی هستند که اگر تکنیک مسواک زدنتان را عوض نکنید محل ایجاد لکه های دندانی خواهند بود.

  • دهانتان را آب بکشد

بعد از هر وعده غذا، دهانتان را با آب بشویید تا غذایی بین دندان هایتان نماند. حتی اگر نمی توانید میز را ترک کنید لیوان آب را بردارید و آب را درون دهانتان بچرخانید و قورت دهید.

  • از مسواک برقی استفاده کنید

اگر از مسواک زدن خوشتان نمی آید از مسواک برقی استفاده کنید. مسواک های برقی دندان های شما را بهتر از مسواک های معموئلی تمیز می کنند. هر چند در مورد لکه های دندان، عامل اصلی تکنیک صحیح مسواک زدن است و نه نوع مسواک.

  • دهان شویه خود را با وسواس انتخاب نمایید.

همه دهان شویه ها برای شستشوی دهان مناسب هستند اما برخی از آنها به دلیل داشتن تاثیر آنتی باکتریال، پلاک های دندانی را حذف و لکه ها را از بین می برند. امروزه می توان دهان شویه هایی با خاصیت سفیدکنندگی را نیز تهیه نمود.

  • از خمیردندان سفیدکننده استفاده نمایید.

اما انتظار معجزه نداشته باشید. زیرا پروک ید موجود در این گونه خمیردندان ها که حاصل سفیدی و براقی دندان می باشد تنها مدت کوتاهی بر روی دندان می ماند.

  • از نی استفاده کنید.

برای نوشیدن آبمیوه های اسیدی به خصوص بعد از سفید کردن دندانهایتان از نی استفاده کنید.

  • به آرامی مسواک بزنید.

از آنجا که خمیردندان ها حاوی مواد ساینده هستند، مسواک زدن شدید می تواند به مینای دندان شما آسیب برساند.

  • از نوارهای سفیدکننده دندان استفاده کنید.

این نوارها مثل چسب نواری هستند و بر روی دندان می چسبند و پروک ید را بر روی سطح دندان های شما قرار می دهند.

  • خوردن میوه ها و سبزیجات ترد

میوه ها و سبزیجات ترد دارای خاصیت پاک کنندگی هستند. به عنوان مثال سیب حاوی اسید مالیئک بسیار ضعیف بوده که باعث پاک شدن لکه های دندان ها می شود.

  • مخلوط توت فرنگی و جوش شیرین

مسواک کردن با مخلوط توت فرنگی له شده و جوش شیرین یک بار در هفته می تواند دندان های شما را سفیدتر کند – به یاد داشته باشید که جوش شیرین خاصیت سائیدگی بالایی دارد بنابراین در استفاده از این روش زیاده روی نکنید.

hebrahimi

    زمان مراجعه توسط مسئول بخش تلفنی به شما اطلاع داده می شود.

    لوگو اینماد

    تمامی حقوق برای کلینیک دکتر مینا محفوظ است 2019 – طراح HADI