نکات کلیدی در مورد مسواک زدن

آوریل 17, 2019 by hebrahimi0

نکات کلیدی در مورد مسواک زدن

 

۱) امان از تافی!

از خوردن تدریجی و به دفعات مواد قندی و چسبنده مانند شکلات، تافی، آدامس و غیره به طور جدی پرهیز شود. هدف اصلی از مسواک‌زدن، تمیز و پاک‌کردن سطح دندان‌ها از تمام مواد غذایی و میکروارگانیسم‌هایی است که اغلب به طور طبیعی روی سطوح دندان‌ها قرار می‌گیرند.

۲) انتخاب مسواک مناسب

نکته مهم در شروع مسواک‌زدن این است که مطمئن شویم مسواک‌مان، تمیز و سالم باشد. انتخاب یک مسواک خوب که موهای آن از نایلون نرم ساخته شده باشد، بسیار مهم است. یک مسواک را نباید بیش از سه یا چهار ماه مورد استفاده قرار داد زیرا موهای آن کج و نامنظم می‌شود. بنابراین هر زمان که موهای مسواک، خمیده و یا نامنظم و از یکدیگر جدا شود یا رنگ آن تغییر کند، باید حتما مسواک را تعویض کرد. مسواک‌ها اغلب به صورت نرم، متوسط و سخت عرضه می‌شوند که استفاده از مسواک نرم توصیه می‌شود و در موارد خاص باید با نظر دندانپزشک و با توجه به نوع دندان‌ها، از مسواک مورد نظر استفاده کرد. یادمان باشدکه لزوما مسواک گران و خارجی به معنی بهتر بودن آن نیست.

۳) حتما خمیردندان لازم نیست

به یاد داشته باشیم، لازم نیست مسواک‌زدن حتماً با خمیردندان انجام شود. چنانچه خمیردندان در دسترس نباشد می‌توان تنها با آب دندان‌ها را تمیز کرد. استفاده از خمیردندان حاوی فلوراید نیز برای مسواک‌کردن توصیه می‌شود.

۴) زاویه دهید

پیش از شروع مسواک، ابتدا دهان را با آب خیس کنید تا خمیردندان به خوبی کف کند و سپس از دندان‌های به اصطلاح کرسی (آسیاهای بزرگ و کوچک) شروع کنید. باید به نحوی مسواک بزنید که موهای مسواک به صورت مایل و کج و با زاویه ۴۵ درجه روی سطح خارجی دندان‌ها قرار گیرد. در این حالت موهای مسواک روی قسمت وسط دندان نیز قرار گرفته و شیارهای موجود روی دندان‌ها تمیز می‌شوند.

۵) از کجا شروع کنیم

ابتدا سطح داخلی دندانتان را مسواک بزنید. (سطح داخلی یا زبانی همان سطح داخلی دندان است که با زبان تماس دارد) بعد سطح جونده یا بالایی دندان‌ها را تمیز کنید و در آخر  به سراغ سطح بیرونی بروید. (سطح لپی یا گونه‌ایی، قسمت بیرون دندان است که با لپ و گونه در ارتباط می‌باشد).به این ترتیب سطوح داخلی دندان‌هایتان را قبل از اینکه دستانتان خسته شود، تمیز می‌کنید.

۶) سایش کمتر آسایش بیشتر

اغلب ما مسواک را به طور رفت و برگشت و از بالا به پایین و یا جلو و عقب حرکت می‌دهیم که در دراز مدت موجب می‌شود تا سایش روی دندان‌ها و در مجاورت لثه‌ها ایجاد شود و از طرفی لثه‌ها به مرور زمان از روی قسمت پایین دندان‌ها، کنار رفته و مشکلات حادی را به وجود می‌آورد. باید دقت شود که مسواک را با زاویه‌ای ۴۵ درجه نسبت به محدود طولی دندان روی شیار دندان و لثه قرار داده و قدری به سمت پایین فشار دهیم تا موهای مسواک به طور کامل بین لثه و دندان فرو رود. سپس مسواک را با حرکت ملایم لرزش می‌دهیم که این کار باید چندبار تکرار شود تا کلیه سطوح غیرقابل دسترسی برای مسواک تمیز گردد.

۷) محل نگهداری مسواک

پس از مسواک‌زدن، مسواک خیس را در جعبه یا محیط سربسته قرار ندهید زیرا به اصطلاح هوای داخل آن دم کرده و موجب رشد میکروب‌ها می‌شود.

۸) دوبار در روز

دندان‌ها باید پس از هر وعده غذا مسواک شوند و چنانچه این کار مقدور نباشد، در این صورت باید حداقل دو بار در روز، شب‌ها پیش از خواب و صبح‌ها پس از صبحانه دندان‌ها را مسواک کرد.

۹) بین دندان‌ها فراموش نشود

اگر تصور می‌کنید که استفاده از نخ دندان برای بیرون آوردن غذا از بین دندان‌ها است، در این صورت سخت در اشتباه هستید زیرا اگر خرده غذا در میان دندان‌تان هم نباشد، باز باید حداقل یک بار در شبانه‌روز از نخ دندان استفاده کنید. قابل ذکر است که سطح بین دندانی به هیچ وجه با مسواک‌زدن تمیز نمی‌شود و میکروب‌های عامل پوسیدگی دندان، در میان دندان‌ها استقرار می‌یابند.

۱۰) ایرانی و خارجی ندارد

باید توجه داشته باشیم که استفاده از نخ‌های دندان خارجی، به معنی کیفیت بهتر نیست و نخ‌های دندان عرضه شده در داروخانه‌ها، از استانداردهای مربوطه برخوردار و قابل استفاده هستند.

۱۱) روش استفاده از نخ دندان

هنگام استفاده از نخ دندان، ابتدا یک تکه به اندازه ۲۵ تا ۳۰ سانتی‌متر را ببرید و دو طرف قسمت بریده شده را به دور انگشت اشاره (سبابه) بپیچید. سپس سه انگشت آخر را ببندید و دو دست‌تان را از یکدیگر دور کرده و نخ را با حرکت دادن آن به صورت اره‌ای‌، به آرامی میان فضای دندان‌ها وارد کرده و دقت کافی کنید که فشاردادن نخ موجب زخم شدن لثه‌ها نشود. نخ را به عقب و جلو حرکت دهید و اطمینان حاصل کنید که از میان دندان‌ها عبور کند.

برای واردکردن نخ دندان در میان دندان‌‌های فک پایین از انگشت اشاره استفاده کنید و برای دندان‌های فک بالا از دو انگشت و شست‌تان استفاده کنید. اگر هنگام استفاده از نخ دندان، رشته رشته و یا پاره شود در این صورت امکان دارد که پوسیدگی میان دو دندان وجود داشته باشد و یا اینکه در آن قسمت، جرم دندان وجود دارد.

hebrahimi


Leave a Reply


    زمان مراجعه توسط مسئول بخش تلفنی به شما اطلاع داده می شود.

    تمامی حقوق برای کلینیک دکتر مینا محفوظ است 2019 – طراح HADI