شغل و دندان

فوریه 12, 2020 by hebrahimi0

شغل ما بر شکل دندانهای ما تاثیر دارند!

” دندانهایت را ببینم تا بگویم چه کاره ای !” از شنیدن این جمله اصلا تعجب نکنید . این یک واقعیت است. شغل شما به راحتی می تواند روی دندانهایتان تاثیر بگذارد. یک دندانپزشک ماهر در بسیاری مواقع با دیدن و معاینه شما تشخیص می دهد که شما تقریبا چه شغلی دارید. در بعضی از حرفه ها مواد و وسایل وجود دارد که به راحتی بر روی سلامت دهان و دندان شما می تواند اثر بگذارند و ردپای مشخصی روی دندانها بر جای بگذارد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در محیط حرفه ایتان چه خطراتی دندان های شما را تهدید می کند . ( در این زمینه به گفتگو با دکتر شیرین . م متخصص پروتزهای دندانی و عضو هیات علمی دانشگاه شاهد نشسته ایم

آیا تا به حال از خودتان پرسیدید که چرا بسیاری از خیاط ها ، شیارهای واضحی روی دندانهای جلویی شان دارند؟!

خب بسیاری از این شیارها ناشی از عادت شغلی آنهاست . زیرا که بسیاری از خیاط ها عادت دارند هنگام کار، سوزن ته گرد را بین دندان های جلویی فک بالا و پایین خود قرار می دهند و یا نخ را با دندانهای جلویی خود میبرند. این عادت نامناسب شاید در کوتاه مدت اثری روی ساختمان دندانهای افراد نداشته باشد ولی هنگامی که سی، چهل سال تکرار می شود آن وقت است که آثار مخرب خود را روی بافت تحت دندان بر جای می گذارد.

همانطور که می دانید بافت دندان از مینا و عاج تشکیل شده است. مینای دندان یکی از سخت ترین مواد بدن انسان است ولی جنس آن از کریستال های شکننده تشکیل شده است. حالا وقتی شما عادت داشته باشید دائم مواد ساینده ای مثل نخ و یا سوزن را با سطح ان تماس دهید، سطح این دندانها در طول سالها دچار آسیب و سایش می شود و در بلندمدت به شکل فرورفتگی هایای به صورت شکستگی به خصوص در لبه دندانهای جلویی فک پائین نشان خواهدداد.

بهترین راه حل برای این دسته از عزیزان استفاده از ابزار کار مناسب می باشد که نه تنها ظاهر دندانها را نازیبا نکند بلکه باعث پوسیدگی و حساسیت دندانها در درازمدت در افراد هم نشود.

در مورد نجارها هم همینطور است- برخی از نجارها هنگام کوبیدن میخ بر وسایل چوبی میخ را بین دو دندانشان نگه می دارند که قرار دادن قطعه فلزی در بین دندانها و در اثر تماس مداوم و ضربه خوردن به دندانها ،  مینای دندانها را می شکند و یا سایش می دهد.

همچنین کسانی در محیط هایی که دائما با خوراکی های شیرین سروکار داشته باشند مانند قنادها و کارگران قنادی ها دندانهایشان زودتر پوسیده می شود زیرا در محیط کاری آنها مواد قندی که یکی از اضلاع مثلث پوسیدگی دندانی می باشد زیاد وجود دارد که اگر این افراد عادت داشته باشند دائما این خوراکی های شیرین را در محل کارشان بچشند، باعث می شود که محیط حفره دهان دائما اسیدی شود. در محیط اسیدی بافت معدنی دندان حل می شود.

بنابراین خیلی زود دچار پوسیدگی های دندانی می شود.

جالب است که بدانید کار در کارخانه ها هم باعث پوسیدگی دندانی می شود. در برخی از کارخانجات که کارگران با مواد شیمیایی خاصی سروکار دارند، این مواد می توانند روی بافت دندانها موثر باشند که در این حالت استفاده از ماسک های ایمنی و پوشاندن دهان و بینی توسط این ماسکها می تواند از تماس مداوم مواد با بافت دندانها پیشگیری کند. برخی از این مواد شیمیایی و بخارات آنها در تماس مداوم ایجاد پوسیدگی دندانی می کند.

جالب است که بدانید برعکس این قضیه هم وجود دارد بدان معنی که برخی از مشاغل وجود دارد که شانس پوسیدگی دندانها را در افراد کاهش می دهد. مانند پزشکان، پرستاران، دندانپزشکان و پرسنل بهداشتی و درمانی و به طور کلی افرادی که با سلامت و بهداشت جامعه در ارتباط هستند و دائما در محیط حرفه ای خودشان آخرین نکات و دستاوردها درباره حفظ سلامتی و بهداشت به مردم آموزش می دهند خود توجه بیشتری به حفظ سلامتی و بهداشت دهان و دندانهای خودشان دارند.

پیشگیری از پوسیدگی دندان با هسته انگور

هسته انگور با خاصیت آنتی اکسیدانی که دارد بهترین گزینه برای تقویت دندان و جلوگیری از پوسیدگی آنها هست.

حتما شما هم از جمله افرادی هستید که خوردن انگور هسته آن را خارج می کنند چون جویدن آن حس ناخوشایندی برای اکثر آفراد ایجاد می کند اما اگر بدانید که ترکیب طبیعی باعث تقویت و مبارزه با پوسیدگی می باشد.

طبق مطالعات انجام شده ، مصرف انگوربیش  از هر ماده دیگری از پوسیدگی دندان حفاظت می کند و این به دلیل وجود ترکیب طبیعی موجود در هسته ی انگور است که نه تنها دندان را تقویت می کند بلکه با پوسیدگی هم مبارزه می کند.

دانشمندان بر این باور هستند که دانه ی میوه های آبدار به عنوان سلاح جدید در مبارزه با پوسیدگی دندان به کار می رود. هسته ی انگور سرشار از آنتی اکسیدان از جمله اسید ننول ها  توکوفرول و برانتوسیانیدین است که در سلامتی بدن غوغا می کنند این آنتی اکسیدان ها بدن را در برابر رادیکالهای آزاد محافظت کرده و باعث تقویت بافت ها و ارگان ها می شوند. حداقل اکسیدانی ، ویتامین های        CوE    و بتاکاورتن موجود در هسته ی انگور به مدت 33 دور در بدن فعال می شوند و با عناصر مضر و آسیب رسان مقابله می کنند. از طرفی همانطور که این خاصیت برای تقویت دندان و مبارزه با پوسیدگی مناسب می باشد، آنتی اکسیدان موجود در هسته ی انگور این قابلیت را به هسته ی انگور می دهد که سرطان  پوست، پروستات و سینه را دفع کند.

hebrahimi

    زمان مراجعه توسط مسئول بخش تلفنی به شما اطلاع داده می شود.

    لوگو اینماد

    تمامی حقوق برای کلینیک دکتر مینا محفوظ است 2019 – طراح HADI